søndag den 4. januar 2009

Sunnudagur soundtrack - Black Gangster

Et nyt år, betyder et nyt søndags indlæg. I 2007 var det top 8 lister, i 2008 blev det så til en ugentlig konkurrence og nu hvor det er blevet 2009 tænkte jeg at jeg ville følge op på "Onsdags bio" indlæggene, blot med et lille twist. det er så blevet til "Sunnudagur soundtrack" (ja det er søndag på Islandsk). 

Princippet er enkelt, hver søndag uploader jeg et soundtrack, som jeg mener fortjener at blive fremhævet af forskellige årsager. soundtracks bliver tit overset, selvom de for det meste indeholder tracks som man ikke kan finde andre steder (specielt på soundtracks fra 90'erne).

Jeg starter tiltaget med et af de mere aparte soundtracks jeg har, der er nemlig ikke tale om et film soundtrack, men derimod soundtracket til en bog.

Black Gangster
Bogen er skrevet af Donald Goines (1937-1974), som er en kendt forfatter af "street" romaner. Det var oprindeligt meningen at soundtracket skulle fungere som apettitvækker for en eventuel filmatisering af bogen, men filmatiseringen blev aldrig til noget. Bogen er ikke et mesterværk, men god underholdning hvis man kan lide lidt gangster fortællinger med et hood-twist, som finder sted i slut 60'erne start 70'erne. 

Soundtracket blev udgivet i 1999, de valgte kunstnere bærer tydeligvis præg af dette og indeholder nogle (for den tid) meget relevante kunstnere. Jay-Z og DMX har de to bedste track, DMX's er et af mine yndlings fra en tid hvor han leverede nogle rigtig fede tracks. Ja Rule har ikke droppet gangster attituden endnu, 50 Cent er først lige blevet opdaget og Freddie Foxxx's track ville man aldrig gætte var hans, hvis det ikke var fordi hans navn stod på tracklisten. Ellers er der tracks fra Mac Mall, Donell Jones, Mac Dre og en håndfuld relativt ukendte kunstnere, som alle fylder albummet godt ud.

Soundtracket er ikke suverænt, men repræsentere godt hvordan den kommercielle rap-musik var i slut halvfemserne (på godt og ondt).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar