lørdag den 31. januar 2009

En god omgang tyk suppe kogt på G-Funk rødder

Jeg har fandme haft svært ved at finde tid til det her blogging, men jeg håber dem af jer som følger bloggen, vil hænge på lidt endnu, for jeg er langt fra færdig.

Battlecat - Gumbo Roots

For dem af jer hvor navnet Battlecat ikke lige umiddelbart siger jer noget, kan jeg lige hurtig fortælle at han er en af de absolut bedste West Coast producere. Han er særlig kendt for at være med til at bygge videre på den G-Funk lyd, som blandt andre Dre og Quik var med til at skabe. Han har dog aldrig rigtig formået at opnå nogen stor kommerciel succes, og hans værker er som regel kun virkelig annerkendte af dem som er "in-the-know". 

Dette album skulle have været Battlecat's første plade, den blev dog aldrig udgivet. Jeg kan ærlig talt ikke finde nogen information på hvorfor pladen blev skrottet, men ved dog at den blev udsendt som promo CD i 1995, derudover har jeg set at den også har kunnet købes på bootleg vinyl. Selvom der flere steder på nettet står at pladen alligevel blev udgivet i 1999 gennem Warner, er dette ikke rigtig og Gumbo Roots vil efter al sandsynlighed forblive "unreleased" i lang tid endnu.

Pladen er virkelig en glemt West Coast G-Funk perle, som bliver gæstet af blandt andre; Ras Kass, Dresta, Michel'le, Beefy Loc, Kam og et væld af andre west coast kunstnere fra 90'erne. Produktionerne er super funky og hvis man kender og kan lide Battlecat's øvrige arbejde, så vil man bestemt ikke blive skuffet.

På nuværende tidspunkt har Battlecat endnu ikke udgivet noget album, men i dette rigtig gode interview fra 2007, ser det ud til vi snart kommer til at høre meget mere fra Battlecat.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar