søndag den 7. marts 2010

Læs en bog! Læs en bog! Læs en muh'fuckin bog! (del 6)

Det bedste ved de her bog indlæg, er at jeg får læst og opdaget en masse nyt, som jeg ikke anede fandtes. Det værste ved de her bog indlæg, er at jeg er tvunget til at læse de bøger som jeg skal skrive om, og så endda med en deadline - det føles næsten som at gå i folkeskole igen, og skulle stille sig op foran hele klassen og give résume.

Så er det godt at have et lille stash hip hop tegneserier, til at spæde op med i de uger hvor jeg ikke rigtig gider, eller kan nå at læse en hel bog - så er det bare ærgerligt at jeg har opbrugt min nuværende kvote, og trækker mit sidste tegneserie kort. (og så kun 6 indlæg inde i året, doh!)

Felt & Jim Mahfood
"True Tales of Underground Hip Hop"

Min tredje og sidste hip hop tegneserie, kommer fra ingen ringere end superduoen Felt aka. Slug og Murs. I den sammenhæng er de gået sammen med tegneserie talentet Jim Mahfood, og selvom jeg overhovedet ikke kender ham, så er jeg heldigvis god til at google (læse wiki sider). Jim Mahfood er lidt af en tegneserie wiz, ud over at have tegnet en del Spider Man serier for Marvel, tegner han sine egne undergrunds tegneserier. Derudover han han lavet specielle tegneserier, med manuskript fra Kevin Smith (ham som har lavet Clerks) som følger de to Clerks på nye eventyr. Jim Mahfood har desuden sine rødder i grafittimiljøet, og er kendt for at droppe mange hip hop referencer i sine tegneserier.

Selve hæftet er rimelig simplet, og minder meget om en normal tegneserie. Det er ikke indbundet på nogen særlig måde, og knap så stift i betrækket, som de to foregående tegneserier jeg har dækket.

Præmissen for tegneserien er rimelig simpel, men super gennemført og meget original. Slug er den altid sort-klædte emo rapper, og Murs er den altid liderlige, stor-drikkende mellow brother. I selskab med Ant og til tider Jim Mahfood selv, følger vi duoen igennem samtlige numre af deres andet opus "Felt 2: A Tribute to Lisa Bonet", med fede illustrationer og sjove/finurlige detaljer, som man kan mærke er lavet af en fan af musikken. Tegneserien er som sagt bygget op omkring Felt 2, og hvert track fra albummet får derfor sin egen lille 1-2 siders stribe (hedder det stadig en stribe når den fylder så meget?), selv skits'ene får deres egen stribe, derudover er der en 2-3 små ekstra historier, som lige giver tegneserien et ekstra touch, og omhandler Jim Mahfood og hans arbejde med selve tilblivelsen af tegneserien, samt Slug, Murs og Ant's modtagelse af denne.

Illustrationerne er meget typiske (med forbehold for mit mangelfulde kendskab til tegneserier) for den her type undergrunds/street tegneserier (giver det mening), hvor tegningerne er rimelig underspillet, men spækket med små detaljer og finurlighedder, som gør en ekstra læsning eller to nødvendig for at få det hele med. Selve striberne er super sjove og spækket med referencer til øvrige Slug/Atmosphere og Murs sange, samtidig med at de enkelte numre alle bliver håndteret på en fed og original måde hver gang. Specielt striberne "Morris Day", "Early Mornin Tony" og "Gangster Ass Anthony" er virkelig geniale, og puster helt nyt liv i de tilsvarende tracks.

Tegneserien er lavet i tæt samarbejde med Slug og Murs, og er tiltænkt som en direkte videreudvikling af albummet. Som én af striberne beskriver, blev Jim Mahfood præsenteret med Felt 2 CD'en, og fik frie tøjler til at skabe en akkompagnerende tegneserie, som skulle udgives samtidig med albummet. Desværre blev albummet udsat, og tegneserien udkom derfor tidligere end albummet. Hvilket for mit vedkommende er komplet ligegyldigt, i og med jeg først hørte om tegneserien for en lille måned siden, men som selvfølgelig har haft en betydning for folks helheds oplevelse af Felt 2, som en kombineret CD/tegneserie udgivelse. Og hvilket uomtvisteligt må have betydet, at en stor del er gået glip af denne tegneserie, ganske enkelt fordi de ikke anede den eksisterede.

Kombinationen af CD og tegneserie, betyder dog også at man ikke rigtig får noget ud af den, med mindre man har lidt kendskab til Felt universet, og ikke mindst Felt 2. Faktisk vil en stor del af tegneseriens referencer og generelle historier, gå langt hen over hovedet på dem som ikke har et indgående kendskab til Felt 2. Det gør bestemt ikke noget, da det er klart at de færreste ville købe denne tegneserie med mindre de var/er fans af Felt, men man skal vide den udelukkende centrerer sig omkring Felt 2. Så hvis man ikke lige har den, så skal man lige købe den med - hvilket godt kan anbefales.

Hvis man derimod har totalt styr på Felt 2, og hele Felt universet, så SKAL man simpelthen jage den her tegneserie ned. Den er godt nok udgået, men stadig til at opdrive, jeg fandt min på eBay for 5$ + fragt, og der er ingen tvivl om at det bliver et samler objekt, som man vil blive glad for at have i samlingen. Den har i hvert fald givet mig lyst til at høre Felt 2 igen, og jeg glæder mig til at færdiggøre dette indlæg, så jeg kan lytte til albummet mens jeg læser, som det oprindeligt var tiltænkt.

Til dagen har jeg valgt et mixtape (det eneste faktisk) fra Murs, det er en digital only udgivelse, som kunne købes gennem hiphopsite.com, men som ikke er til at opdrive længere officielt. Jeg har ikke noget med Slug alene, da jeg har opbrugt min kvote for Slug/Atmosphere her på bloggen, frem til 2011.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar