torsdag den 6. december 2007

One time for your mind (del 2) Scarface - M.A.D.E.

Så sidder jeg her hjemme og skal finde på noget at lave en Torsdag aften, hvor jeg har fået tjansen at passe lejlighed og familie, alt imens kæresten er ude at nyde sin alt for tidlige julegave fra mig, nemlig en billet til Common koncerten i Vega. Heldigvis havde jeg forudset aftenens forløb og jeg har derfor købt et par CD'er på vej hjem fra arbejde, som kan holde mig beskæftiget mens kæresten er ude at lege.

Nu er kæresten gået og den lille er puttet, så nu er tiden kommet til at slå hul på den første af de to CD'er jeg har været ude at købe, nemlig...

Scarface - M.A.D.E.

1) Intro
Det lyder stort og der en som snakker om stikker svin, der er nogle handclaps og det hele lyder lidt bombastisk.

2) Never
Andet track er startet, beatet er stille og roligt Scarface agtigt, med et kor som synger Never i baggrunden, egentlig ret fedt. Scarface lægger hårdt ud med at rappe om aldrig at være en snitch, aldrig gå uden sin gun, aldrig holde op med hustle osv. osv. det hele er lidt cliché agtigt (rent tekstmæssigt), men Scarface lyder altid så overlegen at det holder 100%. Fedt track i den bløde ende, som heldigvis slutter inden det trækker alt for langt ud 3:00.

3) Bigg Dogg Status (Feat. Wacko)
Typisk dirty south beat, Scarface lægger ud med lidt blære rap og fortsætter med at rappe om hvorfor han har "Bigg Dogg Status" som nok kan oversættes til at være en god gammel dags "O.G.". Tracket vokser lidt på mig og er egentlig ret bangeren, Wacko ved jeg ikke hvem er men han er også kun med på omkvæddet, så han gøre hverken fra eller til. Alt i alt et fedt track som nok lige skal høres lidt højere og dybere end jeg lige kan tillade mig pt.

4) Girl You Know
Videre til næste nummer, beatet er noget chopped op soul sample som ikke rigtig imponerer ved første lyt. Scarface rapper om billige tøser som ikke kan holde fissen for sig selv, ikke noget som ikke er hørt før og efter to et halvt minut har jeg lyst til at skippe videre, men der er næsten to minutter tilbage så jeg lader den bare køre ud. Pladens første misser.

5) Burn (Feat. Z-Ro)
Hurtigt videre til næste nummer, som straks lægger op til noget lidt større med et "stort" beat og helikopter lyde. Scarface lægger ud med at rappe om at dræbe en mand og om ghetto livet, nu kommer omkvæddet og fuck hvor er jeg nede med det her track. Z-Ro synger omkvæddet og det er iskoldt, det skal høres. Scarface fortsætter samme stil i andet vers og jeg glæder mig allerede til omkvæddet igen. Det her track ER Scarface, helt klart albummets bedste indtil videre

6) Go (Feat. Nina)
Scarface starter sin rap med det samme og han rapper om sit forhold til kvinder, Nina synger omkvæddet og det handler om hvor meget hun elsker ham og hvor lidt han forstår hende, Scarface fortsætter stilen fra første vers og rapper lidt om at hun skal chille og han er en rigtig mand som har brug for plads og bla. bla. bla. beatet er meget chilleren og egentlig okay, men omkvæddet og indholdet er bestemt ikke min kop the. Jeg ville meget hellere høre Snoop over det her beat. Bestemt ikke et track som jeg har behov for at høre igen.

7) Dollar
Endnu et typsik dirty south beat som man kender dem fra tidligere Scarface albums, Scarface rapper om sine penge og hvad han har råd til. Ret kedeligt indtil videre, omkvæddet er en fyr som synger og er egentlig okay, giver tracket lidt mere liv. Men stadig ikke et track som falder helt i min smag, har kun hørt lidt under to minutter og under andre omstændighedder havde jeg helt sikkert trykket på "skip" knappen. Jeg lader den køre ud og tager mig et glas Orangina, indtil næste track starter... Nu er det drukket og der er stadig lidt over et minut tilbage, snork. Fyren der synger irriterer mig virkelig meget nu.

8) Boy Meets Girl (Feat. Tanya Herman)
Titlen skræmmer allerede inden tracket egentlig er startet, især med "Girl You Know" og "Go" i baghovedet... Beatet er lidt west coast inspireret og tracket er en historie om en dreng som er på afveje, Tanya Herman gør det faktisk rigtig godt på omkvæddet, andet vers handler selvfølgelig om en pige som er på afveje, gad vide om dreng og pige mødes i tredje vers??? Sangen ender tragisk og er igen ikke vildt banebrydende i forhold til andre i samme genre, men Scarface gør det egentlig meget godt og Tanya Herman løfter lige tracket op over det middelmådige.

9) Who Do You Believe In
Fedt beat som lige får lov til at køre lidt, jeg digger det rigtig meget og nikker med nakken. Scarface begynder at rappe om back in the day og hans døde homies, han står selv for det meget minimalistiske omkvæd, som klæder tracket rigtig godt. Helt klart et af de bedre tracks indtil videre.

10) Git Out My Face
Tracket starter ud med violiner og nogle handclaps, derefter kommer der et kor som synger at "falske røv negere skal fjerne sig" alt imens en mand råber at "falske kvindfolk skal fjerne sig" umiddelbart fra hans ansigt, indtil videre kan jeg ikke lide det her track, men lad os se.... Scarface rapper endnu engang om billige piger med billigere vaner, og omkvæddet er direkte dårligt. Nu handler det om de førnævnte "falske røv negere" og tracket siger mig stadig absolut intet.

11) The Suicide Note
Det vender lige 180 grader på det her track, og Scarface giver ikke engang beatet en chance for at starte før han begynder at rappe. Tracket er meget dystert og handler om en af Scarfaces venner som begår selvmord, omkvæddet er lidt svært at forklare men giver tracket en rigtig klam (af mangel på bedre ord) aura.

12) Outro
Sidste track... fedt beat som bygger sig selv mere og mere op, gad virkelig godt høre Scarface rappe over det her, men desværre...

Opsummering
Fuck hvor havde jeg lyst til at kunne lide det her album, altså sådan virkelig meget, ikke alene fordi jeg havde hørt mange gode ting om det, men også fordi jeg er en vildt stor Scarface fan. Måske havde jeg forventet for meget og måske skal albummet bare lige "vokse" lidt på mig, for uanset hvad så synes jeg egentlig det som helhed er et meget godt album, der er bare lige nogle enkelt smuttere, som nok bare skuffer ekstra meget når jeg nu engang havde så store forventninger.

Tryk her for at hente: Scarface - M.A.D.E. (sampler)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar