mandag den 17. december 2007

One time for your mind (del 4) Freeway - Free At Last

Jeg har ikke de vilde forventninger til lige netop denne her, jeg har Freeway's første CD og syntes egentlig den var okay (hverken mere eller mindre). Købte den sammen med den nye Wu og kun fordi de ikke havde fået den nye Beanie Sigel endnu. Men lad os da se om den kan gøre et større indtryk på mig end den sidste.

Freeway - Free At last

1) This Can't Be Real (Feat. Marsha Ambrosius)
Pladen er I gang, soulful beat og Freeway starter ud med nogle C.R.E.A.M. inspireret tekster, virkelig fedt beat med en dejlig fløjte og klaver spil. Freeway lyder rigtig, rigtig tilpas mens han rapper om sin karriere. Marsha er ikke specielt fremtrædende, der er ikke noget omkvæd, og hun fungere mere som baggrundssanger, det passer ind i tracket rigtig godt. Rigtig fedt track og fantastisk start

2) It's Over
Meget hårdere beat i denne omgang, med blæsere og hele svineriet. Freeway lægger hårdt ud og rapper lidt blære rap, der er nogle fede DJ Premier inspireret cuts på tracket. Jeg kan rigtig godt lide det her track og pladen er skudt rigtig godt i gang.

3) Still Got Love
Lidt handclaps og et beat som minder lidt om noget som kunne have været på American Gangser pladen. Stilen er afdæmpet ”Big Baller” som normalt passer til Jay-Z og han ville da også passe rigtig godt ind her, så meget som Roc-A-Fella bliver nævnt. Et okay track, som dog ville have gjort sig bedre på et Jay-Z album.

4) Roc-A-Fella Billionaires (Feat. Jay-Z)
Jeg kan rigtig godt lide det her beat, måske ikke alles kop te, men det får i hvert fald mig til at nikke med nakken. Jay-Z flower som kun han kan, og han har nærmest allerede stjålet nummeret fra Freeway (og han har ikke engang rappet endnu). Freeway følger faktisk rigtig godt med. Jeg kan fandme godt lide det her nummer, en rigtig banger.

5) When They Remember
Så kommer tempoet lidt ned igen, beatet er lidt irriterende på en rodet agtig måde og jeg har rent faktisk svært ved at koncentrere mig om rappen. Rigtig, rigtig ærgerligt, tracket har kun været i gang i lidt over ét minut og jeg kan nærmest ikke holde ud at høre det så meget som det ”larmer”. AAAHHHH!!!!! (jeg har taget hovedtelefonerne af og venter til tracket er færdigt.)

6) Take It To The Top (Feat. 50 Cent)
Hurtigt videre, 50 Cent ligger ud med noget sang over et 80’er agtig pop synth beat. Det her er tydeligvis disco/radio tracket. Det er faktisk okay, Fiddy synger faktisk også helt okay. Jeg troede jeg ville hade det her track, men det gør jeg ikke. (meget underligt)

7) Spit That Shit
Helt klart en lidt mere hardcore fornemmelse over det her track, beatet er hårdt og Free spytter hårde rim som jeg kan høre fortjener mere end en enkelt gennemlytning. Endnu en vinder.

8) Reppin' The Streets
Tempoet bliver skruet ned endnu engang, beatet er afdæmpet og giver god plads for Freeway til at rappe lidt om gadelivet. Helt klart et nummer jeg kunne forestille mig at have på repeat i bilen.

9) Free At Last
Endnu et af de mere afdæmpet tracks, beatet er lidt drømmeagtigt med et chopped up soul sample. Endnu et fedt track, igen, igen.

10) Baby Don't Do It (Feat. Scarface)
Beatet er lidt irriterende, der er ikke noget være når der bliver flippet et soul sample og det ikke bliver gjort ordentligt. Freeway’s rap er middelmådig og der er intet ved det som giver en lyst til at lytte efter, Scarface hopper ind og træder betydelig mere frem end Free. Ikke track jeg har bestemt meget lyst til at høre igen, og så slutter det også meget pludseligt. Helt klart et nummer jeg kommer til at hoppe over i fremtiden. Ærgerligt.

11) Nuttin' On Me
Titlen er lidt klam… Anyway, beatet er bangeren (er det et ord) og Free følger godt med. Et ret typisk rap nummer, som ikke er helt vildt godt, men bestemt heller ikke dårligt. Generelt er Free en meget bedre rapper end jeg kan huske ham og det redder lidt det her track.

12) Walk Wit Me (Feat. Busta Rhymes & Jadakiss)
Wuhu Busta, det er lang tid siden jeg har hørt noget fra ham. Han leverer ikke karrierens bedste rim, men nu skal han jo heller ikke stjæle showet fra Free. Freeway er næste mand og han gør det godt, generelt et meget fedt nummer. Igen er det et af de mere afdæmpet tracks, som heldigvis har en rigtig god vibe. Nu kommer Jadakiss’s velkendte host/hyl og han ligger et vers i samme stil som de to andre. Tracket slutter lidt brat og det er egentlig lidt ærgerligt for det lyder lidt som om Jada bliver afbrudt. Ellers et godt nummer

13) Lights Get Low (Feat. Rick Ross)
Uh, det er et irriterende beat, det lyder som noget man har lavet på et fætter BR keyboard. Omkvædet er helt ulideligt og jeg har ikke særlig meget andet at sige om det her track, det er en OM’er.

14) I Cry
Sidste track… Endnu et track i den bløde ende, som umiddelbart lyder som en god afslutning på albummet. Beatet flipper et soul sample som passer godt ind i tracket. Free rapper, som titlen antyder, om alle de ting han har grædt over. Lidt i samme stil som Ghostface’s ”I’ll Die For You” hvor han rapper om alle de mennesker han ville dø for.
Tracket er okay, men heller ikke mere end det.

Opsummering
Det her har været noget af en overraskelse, virkelig en fed plade hele vejen igennem. Der er et par enkelt missere, 50 Cent og Jay-Z tracket tænder nok enkelte af, men ellers er resten top-notch. Helt klart en plade som fortjener mere opmærksomhed end den lige umiddelbart har fået og hvis man i forvejen kan lide Freeway's specielle flow, så er det her en klar forbedring på hans sidste forsøg.

Tryk her for at hente: Freway - Free At Last (sampler)

2 kommentarer:

  1. H-hey... god lille liste til at fordrive min kedsomhed med... har siddet i qantas loungen i Melb i 8 timer!! - vi ses d.18!

    SvarSlet
  2. Roc-A-Fella Billionaires er et super nummer.... hey big spender...

    SvarSlet