torsdag den 6. december 2007

One time for your mind (del 3) Ghostface Killah - The Big Doe Rehab

Mens CD'en ripper kan jeg lige så godt få én ting på plads, jeg er en vild Ghost fan men i skal ikke tro at jeg automatisk roser ham til skyerne, bare fordi det er på mode. Jeg synes Fishscale var jævnt dårlig og enhver som har hørt Supreme Clientele (burde) give mig ret, så kender i ligesom mit standpunkt og jeg kan gå i gang med aftenens anden gennemlytning af...

Ghostface Killah - The Big Doe Rehab

1) At The Cabana Skit (Feat. Rythm Roots Allstars)
En mexicaner som snakker noget Tony Montana lingo, med nogle salsa rytmer i baggrunden, Ghostface kommer ind og sætter ham på plads og stjæler samtidig hans kone, det skal der også være plads til.

2) Toney Sigel a.k.a. The Barrel Brothers (Feat. Beanie Sigel)
Lige på og hårdt med et rigtig vildt vers fra Ghostface, han lyder rent faktisk sulten og beatet giver virkelig plads for at teksten ryger klart igennem, det her er lige mig. Beanie Sigel kommer ind uden nogen slinger i valsen og følger godt med Ghostfaces rigtig vilde vers. Rigtig, rigtig god måde at starte den her plade, eneste minus er at tracket bliver fadet ud mens Sigel rapper det er lidt som om det havde fortjent en bedre afslutning.

3) Yolanda's House (Feat. Raekwon & Method Man)
Ghostface lægger endnu engang hårdt og direkte ud og han lyder virkelig helt afslappet og fuldstændig i kontrol og vigtigst af alt som om han virkelig giver en fuck. Method Man hopper ind med samme selvsikkerhed og lægger et vers som er et af de bedste jeg har hørt fra ham længe, Rae hopper ind og jeg kan næsten ikke følge med, det her track har et sindsygt flow, med violiner og hele svineriet. Intet omkvæd kun hård rap fra start til slut, endnu en vinder. Der er lidt kvinde crooneri i starten og til aller sidst, men det ødelægger intet for mig.

4) Celebrate (Feat. Kid Capri)
Kid Capri råber lidt, som han nu engang gør alt i mens "I Just Wanna Celebrate" genlyder i baggrunden, Ghosface æder sig igennem beatet med benhård lyrik, endnu engang lyder han virkelig på toppen. Slevom tracket ikke rigtig er min smag, så er det virkelig kun Ghost som kan lave den her slags numre uden at de virker platte. Tracket er også lidt for langt for mig.

5) Walk Around
God gammeldags soul sample i baggrunden mens Ghost taler lidt ind over, tracket er en god gammel dags historie om at være på vej ned. Hvert vers er opdelt af soul samplet som bliver spillet ud mens Ghost taler ind over om sin situation. Fedt track, fedt beat, ikke så meget andet at skrive.

6) Yapp City (Feat. Trife Da God & Sun God)
Nogle kirkeklokker ringer, mens Ghost taler om hvordan man røver nogen. Så starter beatet og Ghost rapper om at røve en fyr, dystert og hårdt. Trife kommer ind og fortsætter stilen, han er dog ikke helt lige så hård, men det gør ikke så meget. Sun God (Ghost's søn) fortsætter stilen ligesom de to andre, ligesom med Trife lyder han ikke helt så hård som Ghost men det gør faktisk ikke noget, tracket er ligepå og hårdt men kunne godt have været foruden Trife og Sun God.

7) White Lines Affair (Toney Awards) (Feat. Shawn Wigs)
Tracket starter ud med et ligegyldigt skit, men det er okay for så får man lige lidt pusterum...
Tracket starter, og Ghost lægger hårdt ud. Det er den her slags tracks med Ghost som jeg egentlig ikke kan lide som der var alt for mange af på Fishscale, han rapper, han er dygtig, men der er ingen følelse overhovedet på det her track, fuldstændig ligegyldigt og kedeligt. Derudover er det her track fuldstændig uinteressant, meget kort kan jeg fortælle at Ghost er til award show og så name dropper han ellers bare fra start til slut, helt klart albummets dårligste. (indtil videre)

8) Supa GFK
Tracket starter overdrevet svedigt med noget Shaft agtigt blacksploitation funk, Ghost rapper som Supa GFK og det er funky as fuck, ikke så meget andet at skrive. Jeg digger det her.

9) Rec-Room Therapy (Feat. Raekwon & U-God)
Ghost tager den tilbage til sine gode gamle coke traffiking dage, desværre lyder Ghost som om han er på det førnævnte auto-pilot og beatet gør ikke meget for at gøre tracket bedre. Raekwon kan ikke gøre noget for at redde det her track, og U-God hiver lige tracket lidt længere ned. Virkelig ærgeligt.

10) The Prayer (performed by OX)
En fyr synger (nok ham OX) ikke vildt imponerende overhovedet, det er faktisk jævnt dårligt. Heldigvis varer det kun halvandet minut, ooooooooggggggg...............nu er det slut.

11) I'll Die For You
Ghost starter ud med lige at tale lidt om hvem han ville dø for, hans mor, hans baby osv. osv. Rappen starter i samme stil og handler i bund og grund om hvem han ville dø for, et stille og roligt nummer som gør meget godt brug af samplet. Ikke et sindsygt track, men heller ikke et track man ville springe over, det er egentlig bare ret anonymt.

12) Paisley Darts (Feat. Raekwon, Trife Da God, Method Man & Capadonna)
Ghost lægger hårdt ud men er egentlig lidt anonym, Raekwon stjæler showet og fortsætter med det han gør bedst, inden man overhovedet kan nå at trække vejret tager Sun God over og fortsætter stilen godt, Trife er næste mand og leverer igen et middel vers som hurtigt er glemt, Method Man er på og dropper et hårdt vers som er trackets bedste. Ghost hopper ind og lægger tracket fedt op til Cappa som ikke leverer hvad der var blevet lagt op til. Tracket slutter og der kommer et ligegyldigt skit med en livoptagelse, jeg gider ikke lytte og benytter muligheden for at uddybe det her track lidt mere.
Tracket i sig selv er egentlig okay, men beatet og de vers der bliver lagt lever ikke helt op til forventningen, kvantitet er som sagt ikke altid lig med kvalitet og i hvert fald 3 rappere kunne godt være skåret fra det her track, og så banger beatet bare ikke nok.

13) Shakey Dog Starring Lolita (Feat. Raekwon)
Meget mellow beat, Ghost og Rae gør hvad de gør bedst og så kan man faktisk ikke forlange meget mere. Når de to går sammen er det som med Nas og AZ, det kan kun blive godt.

14) ! (Feat. Rythm Roots Allstars)
Fortsætter hvor "Shakey Dog" slutter og er egentlig bare en skit og aflslutning på det reele album, 38 sekunder langt, med skud og latino rytmer. Ligesom med Introen gør det hverken fra eller til.

15) Killa Lipstick (Feat. Method Man & Masta Killa) (bonus track)
Meget psykedelisk beat og Ghost rapper selvfølgelig om en kvinde, med metaforer som ville gøre selv den største Don Juan misundelig. Method Man hopper ind med et mellow omkvæd som passer godt ind. Det er KUN Ghost som kan lave den her slags tracks vellykket og jeg elsker det. Masta Killa hopper ind og følger godt med Ghost selvom det er svært, jeg får dog helt lyst til at høre Method Man droppe et helt vers på det her track.

16) Slow Down (Feat. Chrisette Michele) (bonus track)
Chrisette ligger ud med sin velkendte stemme, det lyder som old school jazz-vokal og det er helt okay. Ghost rapper om at nyde livet mens man har det, jeg kan godt lide det og det passer egentlig godt ind som det aller sidste nummer på albummet. Igen er det ikke et nummer som bare er helt fantastisk, men følelsen er der og det løfter tracket en hel del.

Opsummering
Det er sjovt for der jeg var nede i min lokale Guf og købe både Scarface's M.A.D.E. og så denne her med Ghost, så havde jeg egentlig regnet med at Scarface's album ville være det vildeste og at Ghostface's ville skuffe mig gevaldigt, i stedet var det lige omvendt. Fra start til slut er det her album ganske enkelt fedt, de stille numre lægger godt op til de hårde, de "dårlige" numre bliver nemt overskygget af de gode og faktisk er der kun ét rigtig dårligt nummer. (det er så også rigtig, rigtig dårligt, men lad nu det ligge).

Tryk her for at hente: Ghostface Killah - The Big Doe Rehab (sampler)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar