onsdag den 11. april 2007

To kyste, én nation

2 Pac - One Nation

Jeg har i forvejen nævnt denne "udgivelse" i et tidligere indlæg, hvor jeg blandt andet kom lidt ind på 2 Pac's samarbejde med "Duck Down Records". Det var egentlig meningen at jeg ville lave dette indlæg umiddelbart efter det andet, men jeg synes det er lidt federe at sprede tingene lidt fra hinanden, så tingene kommer lidt mere som en overraskelse. (hvis man kan formulere det på den måde)

One Nation blev indspillet på et tidspunkt hvor hele East vs. West bøffen var på sit højeste, jeg gider ikke komme med en lang redegørelse for hele bøffen, da den ærlig talt ville være meget subjectiv og meget, meget lang. Jeg vil dog kort indskyde at bøffen tydeligvis (i mine øjne) var konstrueret af Suge Knight som (på grund af bøffen) tjente rigtig mange penge. Kunstnere på Death Row følte ikke altid som Suge Knight, og blandt andet Dogg Pound indspillede et track med Nas, som skulle have været på deres debut "Dogg Food". Nummeret blev skrottet og Daz har senere udtalt at Suge Knight tvang Dogg Pound til at fjerne nummeret, da det var for tidligt at vise East/West sammenhold. (jeg ved godt jeg gentager mig selv)

Til trods for East/West bøffen, fastholdte 2 Pac sit meget stærke venskab med Buckshot og Smif-n-Wessun. Ved blandt andet at nævne dem i tv interviews og lade dem optræde i musikvideoer, prøvede 2 Pac at skabe opmærksomhed (i mainstreamen) omkring Duck Down og dets kunstnere.

"One Nation" er en udgivelse som blev lavet i et samarbejde mellem Death Row Records og Duck Down Records. Udgivelsen skulle efter sigende sætte et officielt punktum på East/West bøffen. Desværre blev 2 Pac skudt, blot måneder før den planlagte udgivelses dato og pladen er forblevet i Death Row's varetægt (Suge Knight).

Duck Down har flere gange appelleret til Death Row om at udgive pladen, ved blandt andet at lave en underskriftsindsamling. Der findes ingen officiel tracklist og den fulde udgivelse er aldrig blevet leaket.

Hvad er det så du har uploadet? (spørger i måske)

Jeg har uploadet de numre, som man med 99,99% sikkerhed kan sige skulle have været på "One Nation" pladen. Det drejer sig om 8 tracks, nogle af dem er helt færdig mastereret og resten er ikke. Som man måske kan regne ud, er mange af 2 Pac's vers blevet genbrugt på mange andre tracks efterfølgende.

Der er dog én grund til at man måske kan håbe på at "One Nation" en dag bliver udgivet, Duck Down rider i øjeblikket på noget af en succesbølge, og det kunne tænkes at Suge Knight (som ejer alle masters af Death Row materiale) måske øjner at kunne tjene lidt penge på denne genvundne popularitet for Duck Down. (men det er bare min egen lille teori, eller rettere forhåbning)

Tryk her for at hente: 2 Pac - One Nation

Ingen kommentarer:

Send en kommentar