torsdag den 21. juni 2007

Søndagens top 8 (del 19)

Nu hvor jeg alligevel har kørt et MySpace tema i denne her uge, så tænkte jeg det kunne være sjovt at lave en top 8 over nogle af de sange man kan finde på MySpace. For at gøre det hele lidt sjovere, har jeg valgt 4 sange fra nogle af de mennesker som åbenbart læser denne blog, eftersom de har addet mig.

Jeg sætter ikke nogen sange op, som man ikke i forvejen kan eller har kunne hente på den pågældende kunstners MySpace side, men hvis der er nogen som vil have deres sang fjernet så gør jeg det.

Derudover vil jeg meget gerne gøre opmærksom på at jeg ikke kender nogen af de kunstnere jeg har valgt ud, jeg har aldrig mødt dem og denne blog er ikke et påskud for at promovere mine venners venner.

Sidst men ikke mindst vil jeg sige dette; det kan godt være i ikke kan lide noget af dette musik, men respekter i det mindste deres arbejde og husk: I læser alle denne blog, så noget må i da have til fælles. (så hold kritikken saglig)

1) Vakili - Se mig i øjnene (http://www.myspace.com/vakilism)
Mit kendskab til dansk rap rækker ikke særlig langt, og jeg må ærligt indrømme at jeg aldrig havde hørt Vakili før han dukkede op på min MySpace side. Men jeg må sige at jeg er glad for "venskabet", for i mine øjne er han noget af det mest forfriskende inden for dansk rap, og så er det så fedt at høre en ung indvandrer som bryder alle fordomme. Besøg hans MySpace og køb hans EP.

2) J.A.N. - Tar mine chancer (http://www.myspace.com/jantertainment)
J.A.N. har efterhånden lagt en kommentar eller to på denne her blog, og jeg havde absolut ingen annelse om at han rappede.
Efter hvad jeg kan se er han medlem af rap gruppen Eliten, som jeg heller aldrig havde hørt om (jeg er seriøst uvidende, når det kommer til dansk rap).
J.A.N.'s tekster handler om at komme frem, samtidig med at han er realistisk omkring musikverdenens realiteter og DET er fedt.
Besøg hans MySpace og tjek også lige Elitens MySpace.

3) Lav Profil - Nydelser og Fortrydelser (http://www.myspace.com/lavprofil)
Lav Profil er endnu en gruppe som jeg ikke kender. Jeg er dog glad for jeg tjekkede op for dem, jeg er helt nede med det her track. Omkvæddet med mande og kvinde stemmen fungere helt vildt godt og det er rart at høre dansk rap som ikke handler om druk og fester.
Besøg deres MySpace og drop en kommentar hvis i kan lide deres musik.

4) GadeX - 101 Komma Gade FM (http://www.myspace.com/gadex)
GadeX er som sådan ikke en ny dansk rap gruppe i den almindelige forstand, men mere en almindelig udvikling når folk får nok. Protest sange er ikke noget nyt, men dette er dog en vigtig del af dansk historie og det er netop derfor jeg fremhæver dette nummer, det er måske ikke de bedste tekster eller det bedste flow, men det er underordnet så længe budskabet kommer ud og der er nogen som er villige til at tale mindretallets sag.
Besøg deres MySpace og besøg samtidig nogle af deres venner, for at høre deres bud på hvordan danske protest sange lyder anno 2007.

5) Mic Geronimo - One (Feat. DJ Noize) (http://www.myspace.com/micgeronimothenatural)
Hvorfor har jeg ikke fattet at Mic Geronimo har været i danmark? I stedet må jeg "nøjes" med det her fuldstændig overdrevet fede track produceret af Danmarks egen DJ Noize.

6) Uncle Murda - Lean On Me (http://myspace.com/unclemurder)
Jeg ved godt der er en hel masse som synes at Uncle Murder er noget af det mest åndsvage rap man overhovedet kan høre, men jeg synes fandme det er underholdende. Hvis man ikke får et smil på læben af det her nummer, så har man ingen humor.

7) Ali vegas - Look In The Mirror (http://www.myspace.com/alivegas)
Hvis Papoose er = Nas, så er Ali Vegas = Jay-Z. Ali Vegas er endnu et af New York's store håb, som nok skal bryde ud og blive rigtig stor, så længe der ikke går Joe Budden i den.

8) Nyoil - What It's Come 2 (http://www.myspace.com/nyoil)
Nyoil er også en af de nye New York rappere som er på vej frem, dog med et noget andet budskab. Nyoil blev særlig kendt med nummeret "Yall Should All Get Lynched", som kan høres på hans MySpace side.

(Bonus Track) Michael Jøden - Jøden vs. Grubert (http://myspace.com/michaeljew)
Det er underholdende med lidt bøf i det danske land, dette track røg på MySpace (eller rettere DJ Statics MySpace) efter Christian Grubert gav Jødens nyeste album "Monkey Juice", en 2 ud af 6 i Gaffa. En karakter som (de fleste nok vil mene) er fuldstændig hen i vejret.

Tryk her for at hente: Søndagens top 8 (del 19)

2 kommentarer:

  1. Ingen har kommenteret endnu? Jamen så vil jeg begynde.

    Vakili - Se mig i øjnene
    Har hørt dette nummer hele dagen, lyrikken er meget filosofisk og rørende. Har oppet mig over nedturen med natasjas død. RIP Natasja

    J.A.N - Jeg tar mine chancer
    Ego præget lyrik, syntes godt om beated, og omkvædet. Thumbs up

    Lav Profil - Nydelse og Fortrydelse
    Er vildt med din stemme, og ligesom Vakilis nummer er beated og lyrikken filosofisk og rørende. Super fedt nummer, helt klart den slags rap jeg foretrækker

    GadeX - 101 Komma Gade FM
    Super fedt budskab. Lidt rustent beat syntes jeg, men det fremkommer ret sejt faktisk. Ungdomshuset leve! :P

    Mic Geronimo - One
    Rigtig god scratch i det nummer. Syntes det lyder utrolig typisk, men jeg kan sgu godt lide det alligevel. Lyrikken siger mig ikke noget specielt, men omkvædet er rigtig sejt ^^

    Uncle Murda - Lean On me
    Ved godt det blev henvist at vi skulle repsketere andres musik, men jeg har bare aldrig været inde for sådan noget bangbang stor bil mange guns!! rap musik - Typisk rap, nummeret fejler ikke noget, det er bare ikke lige mig

    Ali Vegas - Look In the Mirror
    C Walk ?
    Lyder fedt, minder lidt om nas som jeg har dyb respekt for :)

    Nyoil - What it come 2
    Ved ikke helt hvad jeg syntes. Kan godt lide beatet, men syntes lyrikken den virker stærkere end de der stille toner. Ellers er budksbet meget godt!

    Jøden - Jøden Vs. Grubert
    Havde egentlig fået et dårligt indtryk af Jøden, burde kende mere til ham end jeg gør, men det her nummer er sgu ret fedt. Feeeede rim og nice beat. Thumbs up - Det kan vi godt li ;D

    Peace

    SvarSlet
  2. God damn, det Noize track er satme da nice! Scratchen outshiner jo fuldstændig rappen :-)

    SvarSlet