torsdag den 3. januar 2008

One time for your mind (del 6) WC - Guilty By Affiliation

Det er blevet tid til at høre nogle af CD'erne som lå under juletræet i 2007, jeg er så heldig at jeg har en søster som er mere end villig til at sætte sig lidt ind i sagerne og har derfor fået noget musik som jeg kan skrive om på denne blog.

Jeg starter med den første CD, som var nummer ét på ønskeseddlen, da jeg havde hørt en del godt om den.

WC - Guilty By Affiliation

1) This Is Los Angeles
Tracket ligger rigtig hårdt ud med et "piano" loop og en rigtig, rigtig hård bass. WC dropper hårde rim om livet på gaden i Los Angeles, tracket er så West Coast som det overhovedet kan blive, og henleder tankerne til tidlig Ice Cube og Westside Connection. Jeg elsker det her lort, it's been a long time.

2) West Coast Voodoo
Endnu et hårdt beat, som selvfølgelig igen er ren West Coast nostalgi. WC har et meget bedre flow end jeg kan huske, han outshiner fuldstændig The game (og jeg er fan af The Game), som desværre leverer et meget kedeligt vers (men det gør ikke så meget).

3) Jack And The Bean Stalk
Lidt mere trippet beat, som minder lidt om noget Knoc'Turn'al ville rappe over. WC er som sædvanlig knivskarp, han har virkelig oppet sig og dræber fuldstændig det her track. Beatet er desværre lidt kedeligt og det gør tracket lidt langt når det klokker ind på 4:44. Men jeg må virkelig give det op for WC's flow og breath control på det her track, som til tider minder om Pharaohe Monch. (og det er, om noget, et kompliment)

4) Paranoid
Pladen går over i West Coast banger mode igen, og beatet lyder som noget som kunne have været på "2001". WC noget fucking hardcore West Coast blære rap, det er lang tid siden jeg har hørt noget så gennemført kompromisløst West Coast. Det her track kunne seriøst brække min nakke.

5) Guilty By Affiliation
Et lidt mere stripped beat, som endnu engang lyder som noget direkte fra "2001" og det er kun godt. WC fortsætter stilen fra de andre tracks, og jeg elsker det. WC dropper nogle syge linjer om musik industrien og om at blive sat i bås. Endnu et track som leder tankerne tilbage til de gode gamle Ice Cube dage, da west coast musik gerne måtte handle om noget.

6) Dodgeball (Feat. Snoop Dogg & Butch Cassidy)
Dejligt chilleren track, som igen har en klassisk west coast lyd (indtil videre er jeg virkelig imponeret over produktionerne). Butch Cassidy synger omkvæddet, og tilfører tracket det sidste touch. WC skinner endnu engang virkelig igennem og jeg kan nærmest ikke få armene ned over hans vilde niveau, indtil videre. Snoop rapper som kun han kan rappe, og han bringer heldigvis sit A-game til det track.

7) Keep It 100
Lidt irriterende start på det her track, med et omkvæd som man desværre bliver rigtig hurtig træt af. WC rapper igen som om der ikke var nogen dag i morgen, men omkvæddet ødelægger lidt det her track. Alt i alt er tracket okay, og så heller ikke mere end det. Det er ikke dårligt (overhovedet), det er bare sådan lidt middel. Men hold kæft hvor kan han rappe, han lyder jo som en ung Ice Cube.

8) Crazy Toones 4 President
Interlude track, med lidt scratch fra hans DJ, Crazy Toones.

9) If You See A Bad Bitch
Rigtig fedt beat, som igen banger på en orn'lig syg måde. Tracket er lidt cliché, som titlen da også antyder. Men WC er bare i så god form at man ikke kan hade.

10) Look At Me
Med et beat og en lyrik som henleder tankerne til "Natural Born Killers" med Snoop og Dre, er det her track allerede en vinder. Den her slags track, giver bare en lyst til at slås. (på den gode måde)

11) Side Dick
Stilen er mere afdæmpet, med et fedt guitar sample som lige giver beatet noget ekstra. Tracket handler i grove træk om at alle piger har brug for noget "reserve pik" og at WC selvfølgelig ikke har noget problem i at stå til rådighed, desværre tilfører dette track ingenting, til et allerede meget slidt emnevalg og det er faktisk første gang WC lyder som om han kører i automat gear.

12) 80's Babies (Feat. Ice Cube)
Et simpelt beat, som banger meget godt. Desværre havde jeg nok forventet noget andet af et WC/Ice Cube track, for emnevalget skuffer mig lidt. Tracket handler om, at hvis man er født i 80'erne så er WC eller Ice Cube 9 ud af 10 gange din far, fordi de har kneppet din mor. Det er egentlig meget sjovt, men jeg tror bare jeg havde forventet noget andet, så jeg er egentlig lidt skuffet. Ikke et dårligt nummer (overhovedet), jeg havde bare forventet/håbet på noget andet. (det kræver nok mere, end en enkelt gennemlytning)

13) Gang Injunctions
Med det samme, kan man høre lyden er tilbage til den hårde kompromisløse west coast, og det er det som klæder WC aller bedst. Endnu engang er WC stenhård på lyrikken, og dette er endnu en vinder.

14) Addicted To It
Sidste track, og beatet er i et lidt hurtigere tempo end de andre tracks. WC lægger stille or roligt ud i samme hardcore stil som resten af pladen, men i andet vers skinner han virkelig igennem, ved at switche sit flow om levere han et vers som nærmest virker uendeligt og som ville gøre selv Twista forvirret. Fed afslutning.

Opsummering
Denne plade er det perfekte eksempel på hvorfor jeg ikke laver top 10 lister, fordi det er umuligt at høre alle udgivelser (selvom jeg prøver) og der vil altid være nogle udgivelser som bliver overset, dette er en af dem. Uden tvivl en af de bedste west coast udgivelser i rigtig mange år, og det har jeg intet problem i at påstå efter blot at have hørt den en enkelt gang.
Der er ikke ét eneste dårligt nummer, der er måske et par kedelige som man måske glemmer hurtigt, men der er ikke ét dårligt nummer, og det er noget af en bedrift nu om dage.
Derudover vil jeg også lige benytte muligheden til (endnu engang) at fremhæve hvor dygtig WC lyder på den her udgivelse, både når det kommer til flow og det lyriske.
Hvis man i forvejen er fan af west coast musik, så vil jeg anbefale jer at købe den her med det samme. (i vil ikke fortryde det)

Tryk her for at hente: WC - Guilty By Affiliation (sampler)

1 kommentar:

  1. Årets bedste plade i 2007, efter min mening.

    SvarSlet