torsdag den 3. januar 2008

One time for your mind (del 7) Beanie Sigel - The Solution

Jeg skynder mig videre til næste julegave og er nået til en anden CD som jeg havde glædet mig en del til.

Beanie Sigel - The Solution

1) All 'The Above
R. Kelly starter det her track, med sin typiske sang stemme og hvis man ikke kan lide ham, så kan man nok ikke lide det her track. Jeg har personligt aldrig haft noget imod ham og jeg syntes egentlig han passer meget godt ind. Beatet er lidt dystert med noget som lyder som et kirkekor der bliver samplet i baggrunden. Beanie Sigel rapper lidt om hvad han har lavet siden sidst (noget med noget fængselstid osv.). Alt i alt, et meget fedt åbningstrack.

2) 'Bout That (let me know)
Beatet lyder lidt rodet og som om det er mixet lidt for lavt ind i forhold til rappen. Beanie Sigel rapper om hvor rig han er. Det er så kedeligt, især når det bliver gjort uden nogen form for glimt i øjet. Det kræver en utrolig stor mængde personlighed, karisma og arrogance at kunne lave den her slags tracks, og der har Beans stadig utrolig meget at lære fra sin mentor. Kedeligt track.

3) U Ain't Ready 4 Me (Feat. Styles P)
Et militær beat, som ville gøre selv "The A-Team" stolte. De skiftes til at rappe om hvor hårde de er, desværre har jeg allerede hørt Styles P meget bedre i år og selv Beans lyder ligeglad. Ærgeligt.

4) Go Low (Feat. R. City)
Det er lang tid siden jeg har hørt et Reggae/rap track, det troede jeg man var færdig med i 2006. Anyway, beatet er hårdt og stripped (ikke meget reggae over det, og det er okay). R. City synger omkvæddet, har aldrig hørt om ham, men han udfylder funktionen okay. Beatet er faktisk rigtig, rigtig fedt. Desværre lyder reggae manden lidt for "blød" for mig og han ødelægger desværre hele stemningen i tracket. Beatet er sindsyg fedt, Beans er knivskarp, men desværre bliver tracket totalt ødelagt af reggae manden.

5) Gutted (Feat. Jay-Z)
Beans ligger hårdt ud, med to rigtig fede vers om at værre "gutted", beatet er meget fedt og giver god plads til at rappen kommer igennem. Jay-Z overtager og fortsætter i samme stil som Sigel, uden at overgå ham på nogen måde. Meget fedt track som heldigvis ikke er et typisk Jay-Z/indsæt random, roc-a-fella kunsnter.

6) Shake It For Me (Feat. Diddy, Ghostface Killah & Peedi Peedi)
Det her må da vidst være party tracket, beatet er meget fedt og meget simpelt (hvis det ikke er Neptunes, så har de været meget "inspireret"). Diddy synger omkvæddet og det lyder slet ikke som ham (på den gode måde), lyrikken er præcis som man kan forvente af et track som hedder "Shake It For Me" og jeg syntes faktisk at det er et rigtig fedt track.

7) I'm In
Hvis det sidste track var party tracket, så er det her det obligatoriske "baby-mama-drama" track. Med et mellow beat og typiske cliché tekster om at være verdens største mac, er dette track ikke andet end røvsygt. Igen, besidder han ikke en tusindedel af den karisma som er nødvændigt til at lave denne her slags tracks. Det er en OM'er.

8) H.H.E.H.
Et dejlig mellow beat med noget dejlig horn og klaver spil. Beanie Sigel dropper nogle dejlige introspektive linjer, det er præcis sådan her Beanie Sigel altid burde lyde (ligesom "Feel It In The Air" fra hans sidste album). Det her track er helt fantastisk, jeg holder op med at skrive nu og vil læne mig tilbage og nyde de sidste to minutter.

9) What They Gonna Say To Me
Meget mere hardcore fornemmelse over det her track, et rigtig fedt beat i den hårde ende. Helt klart en banger, Sigel er i storform på det her track og omkvæddet flipper et Jay-Z sample på den helt rigtige måde. Det her track er ligeså fedt som "Go Low", men bliver heldigvis ikke ødelagt af et irriterende omkvæd.

10) The Day
Elektriske guitarer og rock samples er virkelig kommet på mode det sidste stykke tid, hvis jeg ikke tager fejl er det Black Sabbath's "War Pig" denne gang. Det er desværre dybt uinteressant i mine ører, jeg kan bedst lide min "Black Sabbath" uden rap.

11) Rain (Bridge) (Feat. Scarface & Raheem DeVaughn)
Endnu et af de mere stille tracks, hvor Beanie Sigel rapper om at holde hovedet højt. Raheem DeVaughn understøtter tracket fint med sin sang og Scarface leverer et fantastisk vers, som minder mig om "The Fix". Rigtig fedt track.

12) Dear Self (Can I Talk To You)
Er det James Blunt der bliver samplet??? Anyway, endnu et af de mere afdæmpet tracks, hvor Beans bliver selvransagende. Det er han heldigvis rigtig, rigtig god til. Fedt track, med et lidt specielt sample valg

13) Prayer
Et rigtig stille nummer, hvor Beanie Sigel (bevidst eller ubevidst) lyder fuldstændig som Scarface, men det gør overhovedet ikke noget og det her track er bestemt et af albummets aller bedste. Et rigtig fedt track at slutte albummet af med.

Opsummering
Det har været lidt af en blandet fornøjelse, for selvom Beanie Sigel kan rappe, så vælger han lidt for ofte at stille alt for mange mennesker tilfreds. Albummet er fyldt med ligegyldige og kedelige tracks, som tydeligvis bærer præg af at være "lytter" venlige og Beanie ender tit med at lyde forceret og malplaceret, især når det handler om penge og kvinder. Dette er dog ingen overraskelse for en Beanie Sigel udgivelse, og det var da også det som hæmmede "The B.Coming".

Heldigvis brillere Beanie Sigel i sidste halvdel af pladen, og leverer nogle fantastiske numre som løfter pladen til langt over middel. Hvis man kunne lide "The B.Coming" så vil man helt sikkert også syntes om denne her.

Tryk her for at hente: Beanie Sigel - The Solution (sampler)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar