onsdag den 9. april 2008

One time for your mind (del 10) AZ - Undeniable

Det første der bød mig velkommen i dag, var det nyeste eksemplar af XXL og AZ's nyeste udgivelse, Undeniable.
Alt i alt en god dag, jeg har ventet på den CD siden jeg forudbestilte den i starten af November og jeg har glædet mig lige siden. Jeg vil hurtigt gøre det klart at jeg er kæmpe AZ fan, så det kan godt være denne gennemlytning bærer præg af dette. Men nu kan jeg næsten ikke vente mere.

AZ - Undeniable

1) The Game Don't Stop
Sirener, lidt skud og beatet er i gang. Meget musikalsk beat, som er rimelig karakteristisk for AZ's beat valg. AZ rapper smooth, som han plejer, om sit liv og de ting han har opnået. Godt åbningsnummer, som passer godt ind i hvad man forventer af AZ.

2) Superstar
Noget sang sparker tracket i gang, meget underspillet beat med et guitar sample i baggrunden. AZ rapper ufortrødent over beatet, ved ikke rigtig om jeg kan lide omkvæddet, det er en kvinde som synger, hun minder lidt om Res og det er helt okay. Men selve tracket virker lidt kønsløst. Tracket kører ud det sidste halvandet minut, med en fyr som taler om alle de ting en Superstar har (det er ikke så plat, som det nok lige umiddelbart lyder).

3) Life On The Line
Rigtig, rigtig smooth beat, lyder som et godt sommer track. Minder mig rigtig meget om "Wanna Be There" fra "Aziatic". Det her er præcist den slags tracks jeg ELSKER fra AZ, han er simpelthen så fucking underspillet, det er rigtig lækkert. Jeg nyder lige resten af tracket og holder op med at skrive...

4) Fire
Lidt specielt beat som minder mig lidt om noget der godt kunne have været på "The Format". AZ rapper ud i en køre om sin livsstil og sin swagger, nummeret er lidt kedeligt og det føles lidt for langt.

5) What Would You Do (Feat. Jay Rush)
Jay Rush starter sagerne, jeg kender ham ikke, men jeg er ikke så vild med hans stemme. Heldigvis er der langt i mellem Jay Rush's sang, ellers nogle rigtig gode vers fra AZ.

6) Dead End
Beatet er lidt hurtigt og sampler noget der lige umiddelbart lyder som Jackson 5, tracket's vibe er rimelig go-happy i sin stemning. AZ rapper om at holde øjet på målet og det skiller sig meget godt ud fra mængden af den slags numre, og så er det ikke alt for langt.

7) Parking Lot Pimpin'
Der skal være et smoothed out blærerøvs/player track på en AZ plade, og det er noget af det han gør aller bedst. Desværre er dette ikke et af hans bedste, med et lidt irriterende omkvæd.

8) Undeniable
AZ har nærmest valgt at have en sanger med på hvert track, lidt ærgeligt. Meget afdæmpet beat, hvor AZ bare kører løs med rim om hvorfor han er "Undeniable", fede rim, men igen et meget distraherende omkvæd.

9) Go Getta (Feat. Ray J)
Dette er vidst nok første single, og jeg kommer nok ikke uden om endnu et R&B hook. Ray J minder lidt om R. Kelly han er bare ikke helt lige så dygtig, men han gør det okay her. Minder lidt om de der halvfemser Rap/R&B collaboer, om jeg egentlig meget godt kunne lide. AZ spiller smart igen, nummeret er faktisk rigtig fedt. Meget afdæmpet og ikke så "in-your-face" som man kunne frygte.

10) Now I Know
Et hårdt beat som minder lidt om en lidt stillere version af det der Godzilla nummer Puffy lavede for lang tid siden, der er lidt fløjte og violiner for at skabe afbræk imellem versene og det funker faktisk meget godt. Fedt track som ikke er for langt. (det har i nok opfattet er vigtigt for mig)

11) A Game
Meget funky beat, med noget bongotromme agtig noget. Jeg kan rigtig godt lide viben i det her nummer. AZ spiller fandme meget smart på den her plade og det passer perfekt på det her nummer. Rigtig fedt.

12) The Hardest (Feat. Styles P)
Det her nummer har jeg hørt en del før i forskellige afskygninger, helt klart det mest hardcore nummer på CD'en. Det er jo den slags musik jeg hører mest af, så det er nærmest en selvfølge at jeg vil falde for et Styles P/AZ collabo nummer.

Opsummering
Som i nok kan gætte havde jeg en del forventninger til pladen, jeg havde bevidst undgået at høre nogen tracks før jeg selv havde CD'en i hånden og jeg havde hørt mange meget gode ting om udgivelsen. Nu står jeg så tilbage med en lidt tom følesle, for jeg syntes egentlig CD'en var ret kedelig, emnevalgene var lidt for ensformigt og valget om at have en R&B/soul sanger med, på næsten alle tracks, blev meget hurtigt trættende. Der var kun et egentlig nummer som virkelig fik mig til at føle jeg sad og lyttede til et nyt AZ album. Men det er også det farlige ved at bedømme et helt album ud fra en enkelt gennemlytning, det kan jo være jeg syntes det AZ's bedste album i næste uge, men det tror jeg bare ikke.

Tryk her for at hente: AZ - Undeniable (sampler)

5 kommentarer:

  1. Hvor er jeg dog enig! AZ er ogs en af mine fave's og de sidste 2 udgivelser fra ham har jo været fantastiske.. Så jeg sad også og tænke "hvorfor pludselig så flashy" meeeen AZ er nu stadig all good! Tror bare det skal ha en gennemlytning mere !

    9Milli.

    SvarSlet
  2. Hey Tba,

    Nu hvor hardcore er dit speciale, kan du så ikke lave et indlæg med noget af det bedste Kool G, eller bare komme med en anbefaling om hvilke albums man lige burde investere i fra ham?

    Det kunne være nice,

    SvarSlet
  3. Det gamle shit med DJ Polo.

    SvarSlet
  4. Ud over det gamle med DJ Polo, syntes jeg nu også at det nyere er sindsyg fedt; "4,5,6" og "Giancana Story" mener jeg de har til ca. 50 kr. i GUF, og det er bestemt et røverkøb.

    Skal nok få lavet et Kool G indlæg snart, har dog lige et Termanology indlæg jag skal have lavet færdig først.

    Peace
    t

    SvarSlet
  5. Er det egentlig ikke søndag idag? Ikke at jeg er grådig og vil vinde endnu en cd (jeg vandt jo to sidste uge), men det er da altid spændende at gætte.

    Forresten fedt med de her "one time for your mind" indlæg.

    SvarSlet