tirsdag den 8. april 2008

One time for your mind (del 9) Fat Joe - The Elephant In The Room

Ud over det musik jeg ellers har skrevet om, så fik jeg også købt en hel del andet musik på min lille tur til NY. Som tidligere skrevet var jeg ikke vildt imponeret over udvalget, men jeg benyttede dog den meget lave Dollar kurs til at få købt en masse CD'er, som jeg alligevel ville have købt herhjemme på et eller andet tidspunkt. Her drejer det sig især om de enten meget gamle eller meget nye udgivlser, og jeg kaster mig straks ud i en af de nyere.

Fat Joe - The Elephant In The Room

1) The Fugitive
Rigtig dejligt og fyldigt beat, Fat Joe dropper nogle typiske Joey Crack rim blandet med lidt baggrundshistorik, i et mere mellow tempo end man er vandt til fra ham. Rigtig, rigtig fedt track

2) Ain't Sayin Nothin' (Feat. Plies & Dre)
Rimelig typisk beat, som lyder lidt for typisk for den Dirty South lyd der hersker lige i øjeblikket, Fat Joe lyder godt på tracket, men omkvæddet og gæsteversene gør ikke særlig meget for tracket og Dirty South klæder bare ikke Fat Joe særlig godt.

3) The Crackhouse (Feat. Lil' Wayne)
Endnu en gæst fra syden, lad os håbe det bliver lidt bedre. Beatet er helt klart federe og lyder lidt som en stripped version af "Black Republican" blandet med lidt Kanye, faktisk et rigtig, rigtig fedt beat. Fat Joe er i topform og lægger et rigtig fedt vers, Lil' Wayne fjoller lidt for meget med sit omkvæd og det trækker lidt ned, hedigvis bliver det kun ved omkvæddet med Lil' Wayne. Alt i alt et rigtig fedt nummer, som ville have været federe hvis Fat Joe havde ordnet omkvæddet selv.

4) Cocababy (Feat. Jackie Rubio)
Så er vi ovre i det mere lyttervenlige club agtige track, med et beat som minder lidt om "Slave 4 U" med Britney Spears, egentlig meget fedt. Fat Joe dropper lidt rim om damer, penge, NY og sit crew. Egentlig en meget fed laid back stemning over det her nummer, det får nok ikke lige så meget play som "Lean Back", men burde være at finde på dansegulvet i en klub.

5) Get it for Life (Feat. Poo Bear)
Kæft det lyder firser det sang som åbner det her nummer, helt klart ikke et godt tegn. Beatet er forfærdeligt og omkvæddet er værre, ellers en skam for Fat Joe er virkelig i storform rent lyrisk indtil videre og det er ærgeligt det skal spildes på denne her slags lort, hurtigt videre til den næste.

6) Drop (Feat. Swizz Beatz & Jackie Rubio)
Handclaps, Swizz Beatz der siger waouuuu!!! og piger der siger aaeee aauuhhh i omkvæddet, kan kun betyde det rene lort. Fat Joe levere ekstremt dårlige rim og lyder utrolig meget som den mand han bruger meget tid på at tilsvine. Dette er uden tvivl et af de værste Fat Joe numre, der nogensinde er lavet.

7) I Won't Tell (Feat. J. Holiday)
Dette skulle vidst nok være første single fra albummet, meget mellow beat med en meget afdæmpet Fat Joe. Tracket er egentlig et klassisk R&B/Rap nummer, ikke banebrydende, men bestemt heller ikke dårligt, mangler helt klart noget personlighed i forhold til de få af disse numre som virkelig skiller sig ud.

8) K.A.R.
Endnu et rimeligt strippet beat, hvor Fat Joe virkelig får lov til at rive sig igennem. Rimene holder sig inden for "Stop Snitching" temaet og flipper et "how do we get rid of rats in the ghetto" sample, ret finurligt. Jeg kan godt lide denne her slags numre, hardcore east coast.

9) 300 Brolic (Feat. Opera Steve)
Dette er vidst nok "Street singlen" hvis jeg ikke tager meget fejl, meget bombastisk og storladent beat med marchmusik og det hele, lyder lidt som noget Eminem ville rappe over. Egentlig et meget fedt nummer, selvom Fat Joe ikke levere sin bedste præstation. Det virker som om hans vokal er sat for lavt i forhold til beatet, og det gør man ikke rigtig bider mærke i nogen af de ting han siger, ærgeligt.

10) Preacher On A Sunday Morning (Feat. Poo Bear)
Endnu et beat som lyder som en andens, det her minder mig lidt om et Lupe Fiasco nummer som jeg ikke lige kan huske hvad hedder, men som er fra "Food & Liquor".
Endnu et lidt anonymt nummer, som hverken gør fra eller til, men omkvæddet gør dog at tracket skiller sig ud, på den positive måde. Så er det bare ærgeligt Fat Joe ikke sørger for at tracket bliver rigtig godt.

11) My Conscience (Feat. KRS-One)
Det undrer mig altid at man acceptere producer drops på sit eget projekt, men nu ved jeg i hvert fald det er produceret af Alchemist. Meget lækkert beat bortset fra det, meget afdæmpet track i forhold til hvad jeg havde forventet af et KRS-One/Fat Joe collabo nummer. Det er faktisk et rigtig fedt nummer, hvor de skiftes til at give hinanden props, det er sejt.

12) That White
Intet Fat Joe album uden lidt crack, og det bliver vidst ikke mere vanedannende end en Premier produktion. Henleder tankerne med de gode gamle D.I.T.C. tracks. Rigtig lækker afslutning.

Opsummering
Jeg havde ikke den store forventning til et nyt Fat Joe album, de to sidste var en meget blandet affære og 50 Cent bøffen har længe overskygget Fat Joe's musik. Jeg har læst en del negative anmeldelser af dette album, men må ærligt indrømme at jeg ikke helt kan følge dem, der er selvfølgelig et par dårlige numre, men som helhed er dette album langt over middel og helt klart anbefalelsesværdigt hvis man i forvejen er nede med Joey Crack.

Tryk her for at hente: Fat Joe - The Elephant In The Room (sampler)

3 kommentarer:

  1. Ey lige bortset fra at jeg godt kan lide Get It For Life, så er vi vist ret enige om albummet.

    Jeg vil lige benytte lejligheden til at reklamere for den anmeldelse jeg har skrevet af albummet inde på Flavourz.dk, den hører klart til en af de mest positive jeg selv har læst.

    http://www.flavourz.dk/vis_musikanmeldelse.php?id=698

    SvarSlet
  2. Havde slet ikke set den anmeldelse, jeg er helt enig.

    Bare et lille spørgsmål, ikke et diss eller noget... men hvad er det du godt kan lide ved "Get It for Life", jeg har lige prøvet at give det en chance, men mine ører bløder næsten når omkvæddet starter. Bortset fra at han dropper nogle rigtig fede vers, hvad er det så jeg overser

    SvarSlet
  3. Jeg kan rigtig godt lide det der 80er inspireret musik, ve at mange kigger dumt på mig når jeg siger det, tror det er sådan en ting du enten elsker eller hader.

    SvarSlet