tirsdag den 20. oktober 2009

One time for your mind (del 12) - MFS - Bandaniseret

Okay, det her bliver en "one time only" begivenhed, hvor jeg vælger en dansk udgivelse. Det skyldes hovedsageligt en eller anden underlig forestilling om at MFS er for farlige til at anmelde. Jeg kender ikke meget til dem, jeg har deres EP, som jeg egentlig synes er meget fed og så har jeg hørt singlen fra denne her udgivelse, som jeg egentlig også synes er meget fed, bortset fra ham den ene (A) har et flow som jeg ikke rigtig ved om jeg synes er meget sejt - eller meget iriterende, men det finder jeg nok ud af i løbet af denne her gennemgang.

Lad os kaste os over løjerne - midt under gennemlytningen måtte jeg altså lige google hvad de enkelte medlemmer hed, så det ikke bare blev "ham med det specielle flow, ham med den dybe stemme etc." Jeg ved ikke om jeg bytter om på Wood og Hype, jeg tror at Wood er ham med den lidt dybe stemme, så ret mig endelig hvis jeg tager fejl.

MFS - Bandaniseret

1) Intro (MFS)
Der er en pistol der bliver cocket og nogen som siger MFS ind over noget der lyder som en politiradio, så kommer der et meget fedt og meget hårdt beat, med nogen (som jeg går ud fra er dem fra MFS) som lige rapper få linjer (i kor) om MFS. Det hele bliver afsluttet med lidt helikopter lyde. En meget fed intro, som faktisk giver mig lyst til at høre næste nummer.

2) Det Går Stærkt
Det er så det nummer jeg har hørt, jeg synes jo som sagt det er meget fedt. Jeg ved de er blevet kritiseret for ikke at kunne rappe, men jeg synes slet ikke de er så dårlige, da jeg faktisk synes at indholdet er meget fedt og ikke rigtig ligger op til den vilde mic kontrol. Det er sådan lidt tidlig G-Unit agtig, og det synes jeg faktisk er meget fedt. Omkvæddet er til gengæld ikke så fedt i længden, det skulle have været ham den sidste som rapper på tracket (Hype) som tog den tjans og så skulle de have skrottet "Det går stærkt!!!" udråbet, det virker lidt hooligan/brian agtig.

3) Bandaniseret
Wood har helt klart nogle mangler som rapper, han lyder lidt som L:Ron, bare uden den sønderjydske accent. Tracket handler i bund og grund om hvorfor de har nok cred til at reppe farver. Jeg kan endnu ikke bestemme mig om A, han ødelægger i hvert fald ikke dette track. Hype klarer sig sgu rigtig godt og jeg synes han har et fedt flow. Beatet er super velproduceret og det er faktisk et rigtig fedt nummer.

4) Det Sådan Vi Gør
En som prøver at lyde som Sczzhirleyy (er det sådan man staver det nu), synger lidt om MFS, det er lidt kitch men meget sejt. Beater er med lidt keys, lidt synths og lidt uhhs & ahhs i baggrunden, ganske udemærket. Tracket er samme formel som de andre, dyb stemme fyr, speciel stemme fyr og lys stemme fyr. Sidste vers er lidt klamt, hvis det altså er rigtigt - handler om at stompe en fyr til han dør. Udemærket nummer, som dog er lidt anonymt og hurtigt glemt, hvilket hovedsageligt skyldes lyrikken, da sangen faktisk var meget sej og gav mig flashbacks til nogle tidlige west coast vibe, de skulle bare have lavet noget hjernedødt blærerap med lidt storytelling, så havde den været lige i kassen.

5) Hvor Langt Vil Du Gå
Piano keys, handclaps og en tung stortromme, rigtig fedt beat, som dog er noget Dre inspireret. A starter løjerne, og jeg har nu besluttet at hans stemme ikke irritere mig. Han burde dog ikke stå for omkvæd, det bliver trættende. Wood begynder dog at trække lidt ned, da et helt vers med ham bliver lidt langt og hans mangler begynder at skinne igennem - i hvert fald i forhold til de to andre.

6) Fucc Politiet
Beatet er rimelig rocket, med guitar riffs og det hele. Titlen siger lidt sig selv, Hype er første mand denne gang og han er klart den bedste i trioen. Omkvædet bliver endnu engang ordnet af A, det er stadig irriterende. Wood leverer faktisk et meget fedt vers, men han er mastereret vildt underligt og det lyder som om han går væk fra mic'en flere steder, ærgeligt. Tracket slutter med lidt audio fra en grisestald - nice touch.

7) Sker Der
Lidt hjemstavns repping på det her nummer, stadig den samme mand på omkvæddet - der er virkelig nogen som skulle have fortalt dem at de skulle switche det lidt op.
Jeg kan ikke rigtig koncentrere mig om tracket, beatet er lidt for rodet og det gør det svært at lytte til hvad der bliver rappet - første reelle misser.

8) Toppen Af Verden (Feat. StreetMass)
Helt anderledes beat, minder mig lidt om Kanye West faktisk, bare med lidt mere bass. Lyrikken er selvfølgelig om at hustle (hovedsageligt hash), til man når toppen af verden. Igen er Wood lidt underligt mastereret, selvom han faktisk ligger et udemærket vers. StreetMass sørger for omkvæd og det er et dejligt afbræk.

9) Interviewet
Endnu et Kanye inspireret beat (synes jeg), tracket er bygget op som et interview. Det er set et par gange før, så det er lidt spændende om det er vellykket. Intervieweren har en vildt irriterende Århusiansk accent, som sikkert var sjovt på papiret, men ødelægger tracket lidt. Jeg har til gengæld lige fået bekræftet at jeg har ret omkring deres navne. Beatet er rimelig hårdt, men lige anonymt nok til at lade rappen komme til sin ret. Tracket er faktisk ganske vellykket, de skulle dog have valgt en anden form for interviewer, for det gør desværre at flowet i tracket bliver brudt og man vil nok ikke gide genlytte det her nummer alt for ofte.

10) Kom Fra Ingenting
Hype starter, med lidt rap om Christiania og sin rolle i hash handlen. Han er en meget fed rapper, ville ikke have noget imod at høre et helt track med ham. Nu er der en pige som synger omkvæd og hun lyder helt vildt meget som en dansk Tweet, meget lækker stemme. Beatet er endnu engang rimelig Dre inspireret, men det gør bestemt ikke noget. I det hele taget er det her album, meget vel-produceret. Alle tre leverer varen og jeg er begyndt at varme lidt op for ham Wood, som faktisk har nogle af de fedeste og mest humoristiske punchlines "mine anholdelser har jeg ikke tal på mere, jeg mener jeg på fornavn med min anklager". Helt klart et af de bedste numre - det helt vildt så meget hende pigen lyder som Tweet, gad vide om hun har lavet noget.

11) Rul Med Os
Mangler du et crew, så kan du rulle med MFS. Det er første track hvor A's omkvæd ikke er trættende, hvilket nok skyldes at det er lidt mere bouncy. Det her er nok party tracket og det er ganske udemærket, ikke super poppet ikke super hardcore. De har sgu nogle meget gode beat-magere i ryggen.

12) Elsker Dig Sommer (Feat. Lizzie)
Ren laid back vibe på det her track, med keys og Lizzie på omkvæd. Hvis jeg ikke tager fejl er det her track produceret af Troo.L.S., hvilket man godt kan høre på west coast viben. Jeg kan super godt lide det her nummer, det er dejligt chiller og knap så "hadefuldt" som de andre tracks, det er et fint afbræk. Lizzie er også en rigtig dygtig sangerinde, så hun giver klart nummeret det sidste løft. Rigtig fedt nummer, som de måske skulle have overvejet at leake i sommers.

13) På Plads
Sidste track, med endnu et Dre inspireret beat. Det her er et bøf track, jeg ved ikke rigtig hvad den her bøf går ud på, andet end at det virker som om MFS synes at alle fra Tabu eller Tabu-relaterede kunstnere er skod. Lidt unødvendigt nummer, som de skulle have gemt som et bonus nummer, så de kunne have sluttet pladen med et brag.

Opsummering
Umiddelbart synes jeg at MFS har fået en lidt hård modtagelse af Hip Hop Danmark, inden jeg satte skiven i computeren havde jeg allerede afskrevet dem og troede at jeg skulle til at høre 13 numre med 3 X Bulldog. MFS laver 100% kompromisløs gangsterrap, enten kan man lide den slags musik, eller også kan man ikke. De er bestemt ikke DK's bedste rappere og de har nok heller ikke lavet DK's bedste rap plade i år - men det her er deres første reelle plade og den er faktisk rigtig vellykket. Ikke alene holder de sig til deres eget koncept hele vejen igennem, men udgivelsen er virkelig velproduceret og på et meget højt niveau. Hvorvidt man så kan lide denne her form for rap, er så en helt anden sag, jeg synes personligt det er fedt nok.

Jeg synes dog at det er ærgerligt for MFS, at de bliver ved med at køre rundt i deres bøf med samtlige rappere - jeg ved godt Jeppe Rapp er på Tabu, men jeg har da aldrig hørt et nummer hvor han claimede han var "gangster" (jeg har selvfølgelig heller ikke hørt alle Jeppe Rapp's numre, så jeg kan tage fejl). Det har fjernet fokus fra denne udgivelse, som fint kan stå alene uden "billige" medie tricks.

Der er ingen sampler i denne omgang, da jeg ikke sætter dansk musik op. Hvis der er nogen som er tilknyttet MFS, som synes det er okay, så laver jeg en sampler med tre numre og smider op.

1 kommentar:

  1. Tosset du får blæst mange oplæg op i disse dage - keep em coming!
    Der ligger en del MFS på youtube, hvis man vil have en "taster" inden man beslutter sig om den er værd at investere i btw.

    SvarSlet