Så er det blevet tid til tredje del af mit nye koncept, som desværre måtte udgå i sidst uge, da jeg var super sløj. I denne omgang har jeg valgt en noget mere traditionel bog, i forhold til de forrige "sofa bords" bøger.
Nelson George
"Hip Hop America"
Bogen er en lille 200+ siders sag, paperback som sådan en "rigtig" bog skal være og mere er der egentlig ikke at skrive om det. Forfatteren kan der dog skrives lidt mere om. Nelson George er særlig kendt for sine analytiske musik bøger, hvor han har afdækket de mest markante musikalske perioder/tendenser i afro-amerikansk musikhistorie, fra soul til hip hop. Derudover er han en anerkendt musikkritiker, med en baggrund som musik redaktør for Billboard Magazine og Village Voice. I hip hop regi, står han blandt andet bag afviklingen af "VH1 Hip Hop Honors", Russel Simmons biografi, og så er han en af hovedmændende bag den fantastiske CB4 film, som han dels har co-skrevet og co-produceret.
Bogen tager sit udgangspunkt i Nelson George's egen rejse igennem hip hoppen i Amerika, fra dets spæde begyndelse, som sub-kultur for folk som var "in the know", til dets massive popularitet op igennem halvfemserne. Nelson er født i Brooklyn og har sin primære gang i New York, så historierne er hovedsageligt fortalt ud fra det perspektiv. Bogen er dog ikke den typiske fortælling/beskrivelse af hvert enkelt hændelsesforløb i hip hoppens historie, men derimod en skildring af hip hoppen, fortalt ud fra egne oplevelser, observationer og ikke mindst analyser. Nelson beskriver tidligt i bogen, hvordan hans relative høje alder har spillet en afgørende rolle i hans introduktion til hip hop, hvor han først og fremmest har ageret observatør.
Denne tilgang til hip hoppen, gør Nelson's analyser og iagttagelser særligt interessante, idet han ofte anskuer tendenserne fra en langt mere saglig og gennemtænkt vinkel, end man ofte finder i den slags bøger - hvor hjertet ofte kommer i vejen for hovedet. Derudover har Nelson haft sin daglige gang inden for musik industrien, og har derfor en enorm viden og indsigt i hvordan branchen rent faktisk er opbygget og fungerer, på godt og ondt. Hvor andre forfattere normalt bruger meget tid på at beskrive en stor mængde artister og deres indvirken på kulturen, beskæftiger Nelson sig i langt højere grad med de mennesker som trækker i trådene og får tingene til at ske - eller ikke ske. Netop denne vinkel, giver et utroligt indblik i en del af hip hoppens historie, som oftest bliver glemt af andre forfattere, der måske blot ikke har den nødvendige indsigt. Denne vinkling kommer særligt til gavn i hans afdækning af nogle af hip hoppens dogmer, eksempelvis i kapitlet "Black Owned?" - "One of the prevailing assumptions around hip hop is that it was, at some early moment, solely African American created, owned, controlled, and consumed. It's an appealing origin myth - but the evidence just isn't there to support it."
Bogen er utrolig velskrevet og engagerende. Forfatterens enorme viden omkring arbejdet i "kulisserne", blandet med et væld af interessante informationer og perspektiver, gør denne bog til en must-read for enhver som ønsker en langt dybere indsigt i hip hoppens infrastruktur, og dets indflydelse på den øvrige populær kultur, i sporten, moden og på filmlærredet.
Bogen er skrevet i 1998, og derfor fremstår enkelte dele af bogen lidt "humoristiske" set i lyset af den viden man har tillært sig derefter. Eksempelvis i hans udlægning af det skandinaviske sprog, som værende et umuligt sprog at rappe på. I udgaven som kan købes nu, som er fra 2005 og indeholder et ekstra kapitel, bliver der dog roddet bod på dette, hvor Nelson George desuden benytter muligheden for at opdatere bogen, med nogle vigtige udviklinger inden for hip hoppen. Selvom dette kapitel virker lidt overfladisk i forhold til resten af bogen, så er det dog samtidig blot en bekræftigelse i at Nelson George virkelig har styr på sit ish.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar