søndag den 19. august 2007

Søndagens top 8 (del 25)

Jeg har ikke fået det særlig meget bedre i dag, og min hovedpine vil simpelthen ikke forsvinde. Jeg ved ikke rigtig hvad det er, men jeg hopper i hvert fald i seng så snart denne her er skrevet, derfor kan det hele måske godt virke lidt "rushed".

Alle har en yndlings geografisk bestemt "genre" som de sværger for inden for rap genren, og jeg tror ikke der er nogen anden musik genre som er så lydmæssigt opdelt som hip hop musik. Lad os tage East Coast for eksempel, selv om mange vil sige East Coast bare er East Coast, så er der en mærbar forskel i lyden hvadenten det er fra, Bronx, Brooklyn, Queens eller Shaolin (Staten Island). Derfor vil jeg de næste par gange lave top 8'ere over ét enkelt distrikt, for ligesom at give lidt indsigt i hvad de forskellige byer/distrikter prøver at tilføre kulturen.

Jeg starter med et distrikt som nok må siges at være noget af det musik jeg hører aller mest fra, nemlig: Queensbridge (QB)

1) Noreaga - Sometimes (Feat. Maze)
Jeg starter ud med et af mine yndlingsnumre overhovedet (jeg siger vidst det så tit, at det helt mister sin troværdighed). Nummeret er fra "Melvin Flynt - Da Hustler" som ellers er en ret undervældende affære.

2) Cormega - One Love
Det her nummer er fra "The Testament" som ellers var blevet lagt på hylden hos Def Jam, men Cormega købte pladen fri, og den kan nu købes overalt. (det er derfor jeg ikke har lagt den op) Det her nummer er et svar til det brev som Nas skriver i "One Love" på Illmatic.

3) Hostyle - Somethings Gotta Give
Som medlem af Screwball kan man vidst godt sætte forventningerne i vejret, og Hostyle's eneste udgivelse "One Eyed Maniac" skuffer bestemt ikke, hardcore East Coast når det er bedst.

4) Prodigy - Don't Be A Follower
Den ene halvdel af QB superstjernerne Mobb Deep, fedt track som fører tankerne tilbage på Prodigy da han var virkelig var; Hoved Negeren I Control.

5) Nature - A Beautiful Day
Nature er en rapper som man ikke rigtig hører så meget om, til trods for en meget karakteristisk stemme og et fedt flow. Dette track er fra Tony Toca's "The Piecemaker 2".

6) Nas, Nature & Noreaga - Blood Money
Jeg kan jo ikke undlade Nas når jeg skriver om QB rap, men jeg vælger et lidt mere obskurt nummer med to andre QB rappere, da jeg er overbevist om at selv de mest afslappede hip hoppere kender Nas's bagkatalog til døde. Dette nummer er fra soundtracket til filmen "Ride".

7) Bars & Hooks - What If
Bars & Hook (eller Bars-n-Hooks), kender de fleste nok fra Mobb Deep som relativ tit har dem med som gæster. Men de har faktisk udgivet en del albums og dette track er fra "The Most Notorious".

8) Jungle, Cormega & Poet - Straight Outta Q.B.
Jeg blev nød til det, det skulle have været bonus tracket men nu er det altså nr. 8

(Bonus Track) Nas, Capone, Mobb Deep, Tragedy, Nature, MC Shan, Marley Marl, Cormega & Millenium Thug - Da Bridge 2001
Jeg lader tracklisten og titlen tale for sig selv...

Tryk her for at hente: Søndagens top 8 (del 25)

2 kommentarer:

  1. Rigtig fed top 8'er... Og du ønskes god bedring.

    SvarSlet
  2. Fedt koncept - og god bedring herfra oss...

    SvarSlet