fredag den 24. august 2007

Søndagens top 8 (del 26)

Jeg fortsætter denne uges top 8, med at tage udgangspunkt i én enkelt by eller distrikts, rap scene. Sidste uge var det Queensbridge og denne uge vil jeg rykke midtpå og fokusere lidt på noget rap fra Midwest, jeg har valgt en by som, rent stilmæssigt, er så blandet at det kan være svært at sætte dens rap scene i bås. Der er her tale om; Chicago

1) Common - High Expectations
Common er én af de rigtig store stjerner fra Chicago og de fleste som har lyttet til Common gennem årene, burde heller ikke være i tvivl om at manden kommer fra Chi-city. Dette nummer er fra "Soul In The Hole" soundtracket.

2) R. Kelly - Ghette Queen (Feat. Crucial Conflict)
Rigtig fedt nummer med to store navne fra Chicago (jeps R. Kelly er fra Chicago).

3) Malik Yusef - Wouldn't You Like To... (Feat. Kanye West, Common & JV)
Fedt nummer fra Chicago indfødte; Malik Yusef. Nummeret bliver gæstet af tre andre Chicago indfødte, hvoraf to af dem må siges at være Chicagos absolut største.

4) Rhymefest - Chicago-Rillas (Feat. Bump J & Mikkey)
Rhymefest er en af de "up and coming" rap stjerner fra Chicago, selv om han har Kanye i ryggen har han ikke helt formået at bryde lige så stort igennem som sin mentor eller Lupe, hvis kariere har løbet sideløbende med sin egen. Næste plade fra Rhymefest, skal nok give en indikation om hvorvidt han bliver den næste store stjerne fra Chi-city.

5) Do or Die - All In The Club
Chicago trio som nok var allerstørst i midten og slutningen af halvfemserne, er især kendt for at være med til at sætte fokus på rap scenen i Chicago da de i samarbejde med Crucial Conflict og Twista, havde virkelig stor succes i midten af halvfemserne.

6) Lupe Fiasco - Muhammad Walks
Det er svært at udvælge numre med kunstnere som er så store som Kanye og Lupe, da de fleste mennesker kender deres musik til døde. Men dette nummer fra Lupe, er det måske ikke lige alle som har hørt, jeg synes det er originalt.

7) Kanye West - Changing Lanes
Samme problem som Lupe, så derfor har jeg valgt dette meget korte nummer (nærmest bare en interlude), som er fra produceren Chops's plade Virtuosity, som det måske ikke lige er alle som har hørt.

8) Twista - Who Am I
Dette nummer er egentlig fra en Timbaland (som ikke er fra Chicago) udgivelse, men eftersom Timbaland ikke gør særlig meget andet end at sige; ugh, yeahh og andre lyde (dette var dengang han godt selv vidste han ikke kunne rappe), så synes jeg godt jeg kunne sætte det op.

(Bonus Track) Common - Chi-City
Nuff said...

Tryk her for at hente: Søndagens top 8 (del 26)

6 kommentarer:

  1. l�nge leve midwest-rap .. common er den dopeste rapper ever ;)

    og props til dig, tba ;)

    SvarSlet
  2. Lookin' fly!
    Hvad med en Brooklyn top 8..? that would be like tastin' heaven...

    SvarSlet
  3. All in due time, der kommer helt sikkert en brooklyn top 8.

    SvarSlet
  4. Lyder godt, men lad mig ikke vente for længe..! Forresten syntes jeg, at du lovede du ville finde KRS' Nas tribute i en bedre kvalitet, end den første version du lagde op..?

    SvarSlet
  5. Hey flyingrose,

    Jeg lovede at sætte den op når jeg havde en bedre version, eftersom jeg ikke har en bedre version har jeg ikke kunne sætte den op.

    SvarSlet
  6. Arhg... okay, det er vel også fint nok:) Den kan findes på dubcnn.com
    hvorfor ved jeg ikke, men der har de den, og i fin kvalitet, hvis du er interesseret.

    SvarSlet