fredag den 16. marts 2007

En français, s'il vous plait (del 1)

Jeg har brugt de sidste par dage på at finde på noget at skrive om, det er egentlig ikke fordi jeg mangler noget at skrive om, men det er lidt som om jeg har manglet initiativ til at skrive noget, uden at det virkede som noget rutine præget lort. Så kom jeg pludselig i tanke om at jeg faktisk ikke har skrevet et eneste indlæg om fransk hip hop, selvom jeg havde lovet det. (i dette indlæg)

Scred Connexion - Selexion 99/2000

Min viden omkring fransk rap, er på ingen måde lige så stor, som min viden omkring den amerikanske rap scene. Scenen er den næststørste i verdenen og kan derfor være en ren jungle at finde rundt i, med mindre man er villig til at bruge tid og (ikke mindst) penge på musikken. Dette bliver kun gjort sværere af, at det er nærmest umuligt at fremskaffe fransk rap i Danmark med mindre man snakker om IAM, Saïan Supa Crew eller MC Solaar.
Når jeg er i Frankrig bruger jeg en del tid på at snakke med forskellige mennesker i hip hop forretninger og plade forretninger, på denne måde får jeg introduceret noget nyt musik og så hører jeg også noget, som man ikke kan finde i enhver Fnac (Frankrigs svar på Fona).

Denne CD faldt jeg over på en studie tur til Paris, efter at have snakket i flere timer om fransk rap (og rap generelt) i en lille hyggelig CD forretning, anbefalede ekspedienten mig at købe denne CD, til den nette sum af 50 Francs.

Scred Connexion er en Fransk Parisisk rap gruppe som består af; Fabe, Koma, Haroun, Mokles og Morad. Dette er deres første udgivelse og de har efterfølgende udgivet tre CD'er.
Scred gør sig særligt bemærket fordi de rejser mange spørgsmål omkring den nuværende politiske situation i Frankrig, især på invandrer området og de kæmpe ghetto dannelser der er opstået i Frankrig (ikke mindst i Paris) i løbet af årene.

Det som jeg specielt godt kan lide ved Scred, er at de ikke er totalt aggressive eller revolutionære i deres lyd eller tekst univers. I stedet for at være fordømmende og belærende er de observerende og ærlige, og det giver et helt andet indtryk af de unge indvandrere i Paris, i forhold til det man ser i nyhederne.

Tryk her for at hente: Scred Connexion - Selexion 99/2000

1 kommentar:

  1. Yo TBA,

    Har lige hørt pladen igennem.. Freaking Nice! en skam jeg ikke forstår fransk.

    Keep up the good work, også med de her mere eksotiske indslag.

    John W.

    SvarSlet