torsdag den 22. marts 2007

Vil du ikke nok lytte til mit demo bånd... (del 7)

Det var faktisk meningen jeg ville lave det her indlæg lige efter jeg lavede Wu-Tang demo bånds indlægget, men så kom jeg fra det. (Mens jeg skimmede mit itunes igennem for at se hvad jeg skulle skrive om, kom jeg pludselig i tanke om det igen)

The Gravediggaz - Demo Tape


Gravediggaz er nok ret kendt hos de fleste Wu-Tang fans og var startskuddet til hele "Wu-Tang affiliates" scenen, som senere ville inkludere kunstnere som, Sunz of Man, Cappadonna, Killah Priest, Theodore Unit m.fl.
Desuden var de en af de første grupper til at udforske "Horrorcore" genren (eller i hvert fald til at gøre den populær), og de var (meget ligesom Wu-Tang) banebrydende i deres lyd og tekst univers.

Prince Paul, Rza, Poetic (RIP) og Frukwan udgjorde Gravediggaz og de nåede at lave én udgivelse hvor de alle var samlet. Selvom Prince Paul stadig står krediteret og afbilledet på forsiden af deres anden plade "The Pick, the Sickle and the Shovel", må han siges at have forladt gruppen på dette tidspunkt, da han reelt set kun producere et enkelt nummer på hele pladen, nemlig "Outro".

Splid mellem Poetic og Rza var skyld i at man ikke hørte fra Gravediggaz i mange år, men i 2002 valgte Frukwan at udsende den tredje og sidste plade under Gravediggaz navnet, "Nightmare in A-minor". Poetic døde i 2001 af kræft i tarmen, som han havde fået konstateret i 1999, og Frukwan valgte at udgive den sidste Gravediggaz plade for at ære hans minde. Pladen var en blanding af færdigt indspillede Gravediggaz (Poetic og Frukwan) materiale og gamle unreleased Poetic rim.

Selv efter Poetic's død valgte Rza ikke at arbejde på Gravediggaz projektet, og ifølge et interview med Frukwan nægtede Rza at besøge Poetic på hospitalet, til trods for opfordringer og rygter om at døden lå nær. (grunden til bøffen mellem Poetic og Rza er mig ukendt)

Dette demo bånd er, ligesom Wu-Tang demo båndet, ikke i særlig god kvalitet og specielt henvendt til fans af gruppen. Demo båndet er indspillet i 1993 og indeholder demo versionen af "Pass The Shovel" som ellers blev droppet fra deres "6 Feet Deep" udgivelse.

"6 Feet Deep" skulle oprindeligt have heddet "Niggarmortis", men titlen blev skrottet da man mente den var for kontroversiel, samtidig droppede man også nummeret "Pass The Shovel". I Europa valgte man at udsende pladen med den originale "Niggarmortis" titel og den originale tracklist med "Pass The Shovel". Men eftersom der ikke blev trykt "Niggarmortis" i store eksemplarer, så kan man kun købe "6 Feet Deep" nu, uden "Pass The Shovel". (Sindsyg lang forklaring på hvorfor jeg fremhæver dette ene track, men så kan i blære jer med ligegyldig hip hop viden i byen)

Tryk her for at hente: Gravediggaz - Demo Tape

Ingen kommentarer:

Send en kommentar