tirsdag den 13. februar 2007

Jeg ved godt det er forsinket, men det er tanken der tæller

Jaylib - The Rough Drafts

Okay, okay jeg ved godt jeg er meget forsinket til en tribute eller fødselsdags hilsen til über produceren James "Dilla" Yancey, men jeg gad altså ikke lave et indlæg bare for at lave et indlæg. Jeg overvejede om jeg bare skulle uploade en masse bootleg beat CD'er eller om jeg skulle finde en masse Dilla remix'es. Men så var det at jeg blev gjort opmærksom på dette mixtape.

Som mange måske (eller måske ikke) ved, så kom ideen til "Champion Sound" uden at Madlib eller Dilla på noget tidspunkt havde mødt hinanden før. Derudover mødtes de kun én gang under indspilningen af pladen. Hele pladen blev lavet ved at de to producere sendte beats og vokaler frem og tilbage mellem Los Angeles og Detroit.

Hvordan mødtes de så? Hvordan blev JayDee og Madlib til Jaylib?

Madlib skulle efter sigende værre kommet i besidelse af en beat CD fra J Dilla, han var så vild med beatsene at han indspillede et mixtape til sig selv som han kunne have med sig når han tog på tour, dette mixtape lavede han til en rejse i Brasilien. Dilla kom i besidelse af mixtapet kontaktede pladeselskabet og resten er historie. Madlib er kendt for at lave små private mixtapes til sig selv og det er blandt andet sådan at Quasimoto pladen "Unseen" blev til.

Dette mixtape er også nogle gange blevet kaldt for "...Are Jaylib", "Jay Dee and Madlib are Jaylib" og "Jaylib Advance". Stones Throw lægger vægt på at dette mixtape ikke er en advance af "Champion Sound" men at det er et privat mixtape som Madlib lavede til sig selv. Da mixtapet først blev leaket fandtes der ingen trackliste, men det har Stones Throw senere rådet bod på, ved at sætte denne op på deres hjemmeside.

Tryk her for at hente: Jaylib - The Rough Drafts

2 kommentarer:

  1. fedt at få den komplette version, har altid blot haft en håndfuld tracks fra dette.

    SvarSlet
  2. Uuuh mange tak! Har aldrig hørt det mixtape før! R.I.P. J Dilla!

    Så lige et link til din blog inde på syke's forum, din blog ser fed ud, ser frem til at tjecke den ud ofte

    SvarSlet