søndag den 11. februar 2007

Vil du ikke nok lytte til mit demo bånd... (del 3)

Nas - Demo Tape

Jeg har allerede sagt at jeg ikke gider skrive noget om Nas som ikke allerede er blevet skrevet (mange, mange gange før), så det vil jeg prøve ikke at gøre.

Det er ikke så tit man hører om det her bånd til trods for at det er relativt nemt at finde på nettet. Man kan købe de enkelte numre gennem en del hjemmesider, som har samlet dem til én "udgivelse" som går under navnet "Pre-matic" eller "Pre-Illmatic". (som måske er mere sigende end "Demo Tape", men det kommer jeg til senere)

Efter den store succes med "Live at the BBQ" var der opstået utrolig megen hype omkring Nas, men der var ikke den store interesse hos de forskellige pladeselskaber.
Nas begyndte at blive frustreret over ikke at indspille noget musik og han kontaktede sin gode ven Large Professor, sammen blev de enige om at sammensætte et demo bånd og Large Pro introducerede Nas for MC Serch. Samme aften droppede han et vers på "Back to the grill" og MC Serch besluttede at hjælpe Nas med at sammensætte demo båndet, som ville ende med at sikre Nas en plade kontrakt.

Hvorvidt dette er det omtalte bånd eller ej, er meget svært at vide. Man kan med sikkerhed sige at alle numrene er fra før "Illmatic", dog er der nogle tegn på at båndet ikke er "ægte".
På nummeret "Number One With A Bullet" siger Nas i starten "9-6 shit", selv om man ved at dette nummer blev indspillet omkring 1990, blev det først udgivet "officielt" i 1996 da det optræder på flere mixtapes fra den tid. Eftersom det er mixtape versionen som er på dette demo bånd, kan man ikke med garanti vide om det optrådte på det originale demo bånd. (lidt kringlet, men håber jeg har formuleret mig ordentligt)
Uanset om båndet er "ægte" eller ej, så er alle numrene fra før "Illmatic" og det er i sig selv fedt at have i samlingen.

Eftersom båndet ikke kan siges at være 100% "ægte" så har jeg selv tilføjet 1 track, en indspilning af "Life's A Bitch" som går lidt galt og ender med lidt freestyle fra Nas og AZ.

Tryk her for at hente: Nas - Demo Tape 1991

4 kommentarer:

  1. Det der er så fedt! Mange mange tak.

    SvarSlet
  2. Pisse fedt homie!

    Pure heat

    SvarSlet
  3. Den siger at filen ikke er tilgengængelig! Gider du uploade den igen?

    SvarSlet
  4. Man skal bare lige opdatere siden eller prøve lidt senere. Jeg ved ikke hvorfor megaupload gør det nogen gange, virker i hvert fald fint nu.

    Peace
    tba

    SvarSlet